Hvem spiller ud?

Hjørring, 6. september 2017

HVEM SPILLER UD?

- SPILLER IGEN

Vendsyssel Teaters anmelderroste og bittersøde komedie sendes nu på turné og kan i efteråret opleves rundt om i hele landet.

“De kalder mit stykke en komedie…”

Med de ord kom forfatteren til ”Gin Game” (”Hvem spiller ud?”) i 1977 stormende ind på det teater i USA, hvor hans stykke havde haft urpremiere aftenen før. ”Det er vanvittigt! Nu kommer folk her og regner med, at de skal grine.” D. L . Coburn havde læst anmeldelser af sit stykke og forstod ikke et ord af dem, idet han mente, at han havde skrevet en tragedie. Den ”stakkels” mand måtte affinde sig med, at det bestemt ikke var tilfældet. Rigtig nok handlede hans stykke om alvorlige ting: Alderdom, ensomhed, forfængelighed, fortrængninger, spildte muligheder. Forfatteren havde ikke været sig bevidst om, at alvor og humor kan ligge utroligt tæt på hinanden - og kan være hinandens forudsætninger.

Premierepublikummet derimod, havde valgt at fokusere på, at alvorlige emner kan behandles humoristisk – uden at alvoren dermed går tabt. De havde valgt at se det komiske i det tragiske. Og sådan har publikum oplevet stykket lige siden. Året efter urpremieren modtog ”Gin Game” (”Hvem spiller ud?”) Amerikas prestigefyldte Pulitzerpris for bedste teaterstykke. Siden har det morsomme, alvorlige og yderst menneskelige stykke været spillet over hele verden.

Vendsyssel Teaters opsætning af ”Hvem spiller ud?” i 2016 blev således også en anmelderrost publikums-succes, med ægteparret Susanne Heinrich og Peter Schrøder i rollerne som Sophia Dupont og Martin Winter. Blandt andet derfor er Vendsyssel Teater nu gået sammen med Jangmarks Agentur om at sende forestillingen på turné, så man i september og oktober måned kan opleve den bittersøde komedie ”Hvem spiller ud?” igen, både i Hjørring, men også i resten af landet.

Sophia Dupont og Martin Winter – to aldrende mennesker som begge bor på plejehjem, fatter sympati for hinanden. Ingen af dem synes at have andre venner, og de nyder hinandens selskab. Martin tilbyder at lære Sophia at spille Gin Rummy, og de begynder at spille en stribe spil, som Sophia altid vinder. Alt i mens de spiller kort udveksler de tanker om deres fortid og deres familier. Denne harmløse adspredelse udvikler sig dog efterhånden til et både komisk og grotesk drama, for under det tilsyneladende banale kortspil gemmer sig nemlig betydelige fortrængninger. Hun sminker sin fortid, og han beretter om sine tidligere forretningsmetoder og afslører et næsten ukontrollabelt temperament. Affødt af voldsomme skænderier dukker deres sande personlighed op til overfladen.

”Hvem spiller ud?” er gennemsyret af komiske situationer, men der hviler også en tristesse over historien: To mennesker, som kunne have stor glæde af hinanden på deres ældre dage, forspilder muligheden, fordi de ikke kan give slip på fortiden og på sig selv.

Skuespiller Peter Schrøder, først teaterdirektør og nu kunstnerisk chef på Vendsyssel Teater, har medvirket i flere af Vendsyssel Teaters forestillinger og har instrueret adskillige af dets største succeser – bl.a. teatrets seneste succes ”Arsenik og gamle kniplinger” og åbningsforestillingen på det nye Vendsyssel Teater ”Niels Klims underjordiske rejse”. Peter er en efterspurgt foredragsholder og er med sit arbejde, på scenen og skærmen, samt som filminstruktør, blevet en integreret del af det danske kulturelle landskab.

Susanne Heinrich har optrådt på mange af Danmarks største scener og er elsket af publikum på

Vendsyssel Teater, hvor hun har medvirket i adskillige forestillinger, og i 2012 debuterede som

Instruktør med monologen ”Shirley Valentine”. Blandt de største oplevelser i Susannes over 50-årige karriere tæller forestillingen ”Kærlighed i skarnkassen” med scenografi af Dronning Margrethe ll, som blev opført i Kejserpaladset i Tokyo.

”Hvem spiller ud?”er instrueret af Morten Hovman, og scenograf Gitte Baastrup står bag forestillingens visuelle rammer.

Forestillingen kan ses på turné fra den 10. september – 28. oktober rundt i hele landet. I perioden 16. – 21. oktober spiller den på Vendsyssel Teater. Se omtale og hele turnéplanen på vendsyssel-teater.dk eller jangmark.dk.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til Jangmarks Agentur v. Morten Sidenius på tlf. 60 15 99 99.

Benny Rytter

Vendsyssel Teater- Hvad & Hvem

Vendsyssel Teater startede som egnsteater i Hjørring i 1984. Det får tilskud fra både Hjørring Kommune og Frederikshavn Kommune. Den 1. januar 2017 indledes Vendsyssel Teaters næste fireårige egnsteateraftale.

Teatret producerer hver sæson mellem fem og syv teaterproduktioner. Derudover præsenterer teateret 10 - 12 gæstespil fra turnerende teatre og viser mellem tre og fem forestillinger for børn og unge. Læs mere

Find os her

Banegårdspladsen 4