PRESSEMEDDELELSE: Vendsyssel Teater vinder ankesag

Vendsyssel Teater vinder ankesag

Hjørring 1. december 2021

Det var i orden, at Vendsyssel Teater i september 2019 valgte at afskedige tidligere produktionschef Michael Simonsen. Det har Vestre Landsret netop afgjort i en ankesag, der stadfæstede dommen fra byretten tidligere på året.
Sagen var anlagt af Michael Simonsens fagforening Teknisk Landsforbund, der krævede godtgørelse for uberettiget fyring. Men såvel by- som landsret har nu slået fast, at opsigelsen var “rimelig begrundet”, som det formuleres med juridisk sprog.

Foruden afslag på godtgørelse har Vestre Landsret bestemt, at Teknisk Landsforbund skal betale 45.000 kroner til teatret til advokatomkostninger udover de omkostninger på 50.000 kroner, som byretten tillagde teatret.
Som formand for Vendsyssel Teaters bestyrelse er Henrik Jørgensen tilfreds med afgørelsen fra landsret, der blev afsagt onsdag formiddag.

- Jeg er ikke overrasket, for jeg havde forventet, at dommen ville blive en stadfæstelse. Og naturligvis er jeg på teatrets vegne glad for, at det endte sådan. Nu kan vi lægge sagen bag os, siger Henrik Jørgensen. Han understreger, at han og resten af teatret helst havde været sagen foruden. En strid om det rimelige i en fyring skaber aldrig nogen glæde i en organisation:
- Men når sagen kom, kan jeg glæde mig over, at vi nu har rettens ord for, at vi har fulgt spillereglerne. Striden udviklede sig gennem 2019, da Michael Simonsen i stigende grad blev utilfreds med samarbejdet med en nyansat dramaturg på teatret. Dramaturg Anne Middelboe Christensen var gift med teatrets direktør Lars Sennels, og Michael Simonsen følte, at hun tiltog sig for meget indflydelse på hans og andre ansattes arbejde.

Da dramaturgen blev udnævnt til kunstnerisk leder, og uenigheden tilsyneladende var uløselig, fik han tilbudt en fratrædelsesaftale, som han afslog.

Kulminationen kom med et interview i Nordjyske, hvor hans udtalelser med rettens ord “fremtræder motiveret af en personlig stridighed og ikke en afdækning af forhold af offentlighedens interesse”, og som retten fastslår “ må anses for illoyal og egnet til at skade Vendsyssel Teater som virksomhed.”
Få dage senere valgte teatret altså at afskedige ham med løn i opsigelsesperioden, hvilket tre dommere i såvel byret som landsret altså anså for rimeligt begrundet.

Yderligere oplysninger:
Formand for bestyrelsen for Vendsyssel Teater Henrik Jørgensen Tlf. 41 93 77 20

Vendsyssel Teater- Hvad & Hvem

Vendsyssel Teater startede som egnsteater i Hjørring i 1984. Det får tilskud fra både Hjørring Kommune og Frederikshavn Kommune. Den 1. januar 2020 er Vendsyssel Teater opgraderet til et såkaldt §5-teater, og er således på Finansloven.

Teatret producerer hver sæson mellem fem og syv teaterproduktioner. Derudover præsenterer teateret 10 - 12 gæstespil fra turnerende teatre og viser mellem tre og fem forestillinger for børn og unge. Læs mere

Find os her

Banegårdspladsen 4